17 Mart 2014 Pazartesi

Hafta 3- E-Öğrenme Dersi Tasarımı (Ders içeriğinin belirlenmesi ve düzenlenmesi)

Bu hafta, bir e-öğrenme projesinde gereksinim ve hedef kitlenin analizi , ders içeriği, öğrenme çıktıları ve ders dizilimlerinin belirlenmesiyle ilgili aşağıdaki kaynaktan okuduğum bilgilerin özetine ulaşabilirsiniz.

Özet

Bir önceki yayınımda ADDIE modelinden bahsetmiştim. Bu hafta  modelin aşağıda görülen bileşenlerini daha ayrıntılı inceledim.

http://www.fao.org/docrep/015/i2516e/i2516e.pdf

Öncelikle e-öğrenme malzemesi geliştirmede ilk aşamanın analiz (çözümle) olduğundan bahsetmiştim. 

Analiz temel olarak üçe ayrılır:
1) İhtiyaç (Gereksinim) Analizi: Üretilecek olan malzemenin hangi eksikliğe, ihtiyaca cevap vererek işe yarayacağı analiz edilir.
2) Hedef Kitle Analizi: Malzemenin sunulacağı  grubun yaş ortalamaları, cinsiyetleri, eğitim seviyeleri gibi özellikleri analiz edilir. Böylece hedef kitlenin ihtiyaçlarını anlamak kolaylaşır.
3)İçerik Analizi:  Öncesinde yapılan ihtiyaç ve hedef kitle analizleri göz önünde bulundurulup, malzemenin içeriğinin ne olması gerektiği analiz edilir. İçeriğe göre de performansa mı yoksa bilgilendirmeye mi dayalı olacağına karar verilir.

Yapılan analizler sonrası ADDIE modelinde tasarım aşamasına geçilir. Bir çok kararın alındığı tasarım süreci beşe ayrılır:
1)Öğrenme Çıktıları: Dersin sonunda katılımcıların sahip olması beklenen yeterlilikler bu kısımda Bloom'un taksonomisine göre sıralandırılır.
2) Ders Dizilimi: Öğrenme kazanımlarına ulaşılmasını sağlayacak ders yapısının nasıl olacağına karar verilir. Ders yapısıyla ilgili amaca göre kullanılabilecek farklı methodlar vardır. Dersin içeriğine ve kazanımlara göre en uygun method seçilir.

Tasarım aşamasının diğer basamaklara önümüzdeki haftalarda değineceğim. 


                                   E-Öğrenme Uygulama Projesi

                       Fen ve Teknoloji Öğretmenlerine Eğitim Teknolojileri Eğitimi                                                                                   Tasarımı 

                                                                 Analiz&Tasarım Aşaması

1.Analiz

1.1 Aşama İhtiyaç Analizi: Bir araştırma sonucunda Milli Eğitim Bakanlığı'nda çalışan fen ve teknoloji öğretmenlerinin kendilerini eğitim teknolojileri konusunda yetersiz hissettikleri ortaya çıkmıştır. Bu sebepten, branşlarının ismi de olan teknolojiyi derslerine entegre edemedikleri tespit edilmiştir. Dolayısıyla, eğitim teknolojileri alanında hizmet içi eğitime ihtiyaç duyulduğu ve bu eğitimin de e-öğrenme şeklinde uzaktan verilmesinin uygun olacağı analiz edilmiştir.

1.2 Hedef Kitle Analizi: Eğitimin verileceği öğretmenlerin yaş ortalaması, yaşadıkları bölgeinternet erişimi, kullanacakları donanımsal ve yazılımsal ürünler, hazır bulunuşluk düzeyleri, internette geçirdikleri ortalama zaman gibi dersin tasarımına yön verecek faktörlerin analizi yapılmıştır.

1.3 İçerik Analizi: Yapılan analizler sonucunda gözlemlenen profile göre, öğretmenlerin eğitim teknolojileri alanındaki ihtiyaçlarını karşılamak için sınıf içindeki teknolojilerden( akıllı tahta, projeksiyon, tablet) ve başlıca Web 2.0 araçlarından oluşacak bir içerik oluşturulacaktır.

2.Tasarım

2.1 Öğrenme Çıktıları: Eğitim sonunda fen ve teknoloji öğretmenleri;

          1. Sınıf içindeki teknolojileri açıklayabilecek
          2. Sınıf içindeki teknolojilerin kullanımlarını gösterebilecek
          3. Web 2.0 araçlarını açıklayabilecek
          4. Web 2.0 araçlarının kullanımını gösterebilecek
          5. Web 2.0 araçlarını kendi aralarında karşılaştırabilecek
          6. Dersine uygun Web 2.0 aracı seçimini değerlendirebilecek

2.2 Ders Dizilimi: Verilecek olan eğitim 6 hafta sürecektir. Her hafta yeni bir teknoloji tanıtılacak ve katılımcıdan o haftanın teknolojisini kullanarak verilen etkinliği yapması beklenecektir. Bu esnada katılımcılar eğitim platformu üzerinden sürekli etkileşim içinde olacaklarından, hem akran değerlendirmesi hem de öz değerlendirme yapılabileceklerdir. Ayrıca katılımcıların bu teknolojiyi derslerine nasıl entegre edecekleri konusunda her hafta tartışmalara katılması da beklenmektedir. Dolayısıyla performansa dayalı diyebileceğimiz bu yapıya, iş ortamı prensipli (job-context principle) method uygulanacaktır.






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder